vrijdag 9 oktober 2015

Exposanten Stil/Still – 3 t/m 24 oktober 2015



Volgens Anne ten Donkelaar worden schoonheid en fragiliteit van 
objecten en momenten door de gejaagdheid van deze tijd nauwelijks meer opgemerkt. Zij licht ze uit tot iets bijzonders. Via de beelden die uit haar kleine verhalen ontstaan wil ze mensen inspireren en hun verbeelding laten werken. 
In Stil/Still toont ten Donkelaar werk uit de serie Flower Pigments, 
werk dat is ontstaan door bloemen door een etspers te halen.
http://www.anneten.nl 



Beeldend kunstenaar en fotograaf Anouk Gielen gaat met haar werk in op onze perceptie van de natuur. Met haar camera zoekt ze naar natuurbeelden die genuanceerd anders zijn dan wat onze ogen van de traditionele natuurfotografie hebben geleerd. Gielen past verschillende vormen en werkwijzen toe; soms werkt zij met collages, montages en spiegelingen, andere keren werkt zij op een documentaire manier. 
Steeds is zij op zoek naar een andere natuurbeleving en een nieuwe schoonheid in de natuur. In haar recente werk richt zij zich op bossen, individuele bomen of geïsoleerde details daarvan.
http://www.anoukgielen.nl



De serie zeefdrukken van beeldend kunstenaar Barbara Helmer bestaat uit componenten afgeleid van mineralen en gesteenten. Ingezoomd op ‘de materie’ worden abstracte vormen waargenomen. Door de pigmentlagen over elkaar te drukken is het resultaat tevens een onderzoek naar kleur. 
Een belangrijke motivatie is de nieuwsgierigheid naar het vertalen 
van een beeld. De structuur of samenstelling in natuur, landschappen en stukken lucht is ongrijpbaar. Dat gebrek aan gegevens dwingt deze te vangen en te transformeren naar het platte vlak. Het verrassings­element speelt hierbij een grote rol, of dat nu gelegen ligt in de onvoorspelbaarheid van een zeefdruk of het vermengen van kleur.
http://www.barbarahelmer.nl




Beeldend kunstenaar Carolina Koster maakt in haar werk gebruik van uiteenlopende technieken en materialen. Constante factor in haar werk is het thema stilte/verstilling/still. De zeggingskracht van materiaal en ‘het waarnemen’ in de breedste zin van het woord zijn belangrijke inspiratiebronnen voor het ontstaan van nieuw werk.
In Stil/Still toont Koster werk uit de serie Tekstwerken (poëtische zeefdrukken op papier) en abstracte houtskooltekeningen. Tijdens het ontstaan van deze tekeningen beschouwde zij het papier als ruimtelijk object. Ze bewerkte zowel de voor- als achterzijde van het vel papier met vele lagen houtskool. Hierdoor is een diepe gelaagdheid in het werk ontstaan.
http://www.carolinakoster.com



Beatrice Waanders gebruikt in haar viltontwerpen de bijzondere wol van ongeveer 50 oude Europese schapenrassen. Al die rassen kennen een enorme variëteit aan wol; ieder soort heeft eigen kenmerken qua kleur en textuur. Waanders maakt optimaal gebruik van die specifieke eigenschappen om tot haar ontwerpen te komen; ze verwerkt de wolsoorten dan ook puur en ongeverfd.
In Stil/Still toont ze een kleed van 3 x 2 m.
http://www.thesoftworld.com



Materie manifesteert zichzelf en geeft daarmee uitdrukking aan 
specifieke eigenschappen. 
Sinds lang is Niki van Strien gegrepen door gedachten over het 'zijn' in de wereld: de kloof tussen cultuur en natuur. Haar kunstenaarschap baseert zich dan ook op het besef van die ervaring met de wereld zoals deze voor ons ligt. Ze probeert de directe ervaring ervan en de interpretatie van de ons omringende fenomenen ­– en de processen van beïnvloeding en betekenis geving die daarop volgen – als het ware tot op het bot te ontdoen van hun betekenissen en connotaties. Voor van Strien is het kunstenaarschap dan ook een zoektocht via de materie.
http://www.nikivanstrien.com





Expositie